aksara

"Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari? Rupa-rupanya Tuhan ingin hadiahkan kita pelangi....."

Wednesday, March 17, 2010

Aku teramat rindukan HUJAN


Hujan. Entah bila kali terakhir aku melihat hujan. Sehinggakan aku tertanya-tanya andai hujan itu bagaimana rupanya. Aku terlalu rindukan dingin dan basahnya hujan. Angin yang bertiup deras, awan gelap, sambaran petir dan kilat terlalu mendamaikan hati. Bukannya aku tak suka keadaan cerah dan tenang. Tapi kadang-kadang benda-benda yang tidak kita sukalah yang kita teringat-ingat. Masa kecil dulu, aku dan kakak selalu main hujan. Dari kawansan perumahan sampailah sesat ke kampung orang. Pernah sekali waktu usia aku 10 tahun. Aku main hujan bersama kakak aku di hujung kampung. Kami tumpang berteduh bawa kolong rumah orang kat Kg. Pasir Putih. Masa tu hujan terlampau lebat. Sampaikan banyak ranting kayu patah.

Bertuah

Masa duduk kat bawah rumah orang tu, tiba-tiba ada 3 hingga 4 buah mangga masak jatuh. Apa lagi, aku dan kakak bersama beberapa kawan yang lain meluru ke tempat mangga tu jatuh. Sehinggakan aku tergelincir di lopak lumpur. Penuh muka aku dengan tanah merah. Bila sampai rumah, arwah mak sangat marah. Sehinggakan abang sulung aku kejar bawa kayu pemukul. Bila dapat lepas, aku masuk rumah dari pintu belakang.

Dalam keadaan basah dan berlumpur aku senyap-senyap masuk ke dalam rumah dan sembunyi bawah katil dalam bilik kakak. Aku menyorok dari petang sebelum Maghrib sampai pukul 10 malam. Masa tu arwah mak da risau tahap gaban, kakak dan abang tengah cari keliling kampung. Bila bapa balik dari rumah arwah atuk. Bapa meletus macam gunung berapai. (terketawa sendiri).

Bila kakak balik dalam keadaan penat dan bapa pun tengah marah dengan seisi rumah. Kakak temui jejak kaki berlumpur aku dalam bilik. Aku tertidur dan satu badan aku panas yang seingat aku melebihi suhu normal. Aku demam masa tu. Meracau. Berpeluh. Aku dibawah ke hospital dan masa tu arwah mak memang risau. Siapalah yang tak risau anak bongsunya tengah sakit.(rindukan arwah mak).

Tak sudah-sudah

Bila aku bersekolah menengah dan tinggal di asrama, aku tak serik dengan perangai suka mandi hujan. Hujan terlalu mengembirakan aku. Hujan membuat aku seperti dunia ini adalah milik aku. Tapi tanpa hujan aku masih lagi boleh tersenyum. Kalau orang lain kata sinaran matahari menceriakan, aku akuinya. Tapi hujan lebih atau amat menceriakan aku.

Masa tinggal di asrama, warden tak ada. Masa tu sibuk nak study untuk percubaan SPM. Aku dan beberapa kawan ‘adik2’ atau lebih dikenali sebagai ‘sotong a.k sutun’ bermain hujan yang sangat lebat pada masa tu. Boleh main bola tampar lagi. Aku begitu teruja masa tu. Esoknya aku demam lagi. Lagi? (memang tak serik).

Tapi sekarang, di kampus ni. Aku tak pernah da mandi hujan. Kadang kalau hujan aku hanya sambut hujan guna telapak tangan aku je di tingkap bilik. Kadang tu aku akan sambut hujan tu dan basahkan muka dan leher aku. Sejuk. Damai. Begitulah indahnya hujan. Seingat aku dari akhir Januari lagi hujan tiada. Bilalah hujan akan turun? Rindu sangat. Sudah juga buat solat hajat agar hujan turun. Tapi?(paham jakla kan).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home