aksara

"Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari? Rupa-rupanya Tuhan ingin hadiahkan kita pelangi....."

Wednesday, June 3, 2009

Mana lebih sakit: Tangan yg luka berbalut atau hati yg luka tidak berbalut?

Sungguh tidak ku sangka, hari ni aku pergi kelas management accounting dan bila aku sudah lama duduk dalam kelas dalam keadaan mengantuk, pensyarah aku datang dan cencel class hari ini. Ya, aku memang gembira kelas batal, tapi sakitnya nanti mahu buat replacement class pula….

Sebagai menunai janji, ada kawan saya yang tak sabar nak baca saya yang merapuh “Mana lebih sakit: Tangan yg luka berbalut atau hati yg luka tidak berbalut” sampaikan dia sms aku semalam untuk membuat conformation! Heee, aku saje je nak cerita pasal masalah aku dan cuma ingin meringankan beban di dada, bukan mau simpati atau perhatian orang lain pun….

Seikhlasnya jika kamu sayangkan seseorang adakah kamu mahu ianya dalam keadaan baik? Ya, semestinya bagi aku. Tapi lain bagi aku kerana untuk memastikan semua orang yang aku sayang dalam keadaan baik dan sempurna bukan mudah. Kerana ada yang jauh dari sudut geografi, segi psikologi, dan bentuk perasaan. Pemisah antara jarak sekarang bukan satu alasan, aku bisa berhubung dengan mereka sejauh mana pun mereka tapi adakah aku dapat pastikan keadaan mereka yang jauh daripada mata ku.

Meskipun ada yang dekat pada mata ku, aku masih tidak mampu untuk melihat hatinya, bila suatu hari aku dapat tahu orang itu sakit, dan sehingga dia kerap pergi ke hospital untuk menjalani x-ray kerana masalah sakit dada dan batuk. Aku bagai tak tahu nak buat apa? aku cuba berhubung dengan kawan dan sahabatnya yang terdekat. Namun aku tidak berjaya mengorek rahsia. Sehingga hari ini aku tidak tahu, dan yang lucunya pada masa itu aku dan dia bagaikan “durian dan mentimun” kerana aku hanya memveri tahu bertapa aku sayangkan dia. Heee…hari ini aku rasakan semua ini bagaikan menguji aku sekali lagi.

Bila kelmarin aku lihat tangannya dalam keadaan berbalut, ingin sahaja aku terus lihat dan tanyakan apakah sebabnya? kenapa sampai jadi macam tu? saki ka? patah? terselihu? luka? tapi hati ku sendiri halang aku dari buat seperti itu. Andainya aku lakukanya aku akan disisihkan, perbuatan ku itu akan disalah anggapkan bukan setakat oleh orang lain yang melihatnya, tapi dirinya sendiri akan berperi laku seperti itu. Aku tidak terkilan, tapi terluka. Aku cuba tersenyum dalam keadaan menahan perasaan aku meluahkan rasa. Bila pada masa yang sama aku cuba “berlakon” seperti tidak tahu apa-apa, sebaliknya ada yang bertanyakan dengan aku, sedang aku juga sibuk menyoal orang lain tentang “tangan berbalut” itu.

Sungguh! aku cuba tutup mulut aku daripada bertanyakan kepada orang tentang “tangan berbalut” itu, tapi mulut aku sukar untuk berdiam dan bila orang dapat perasan aku sekali lagi menahan perasaan dengan “berlakon” dengan menyatakan “padan muka dia sana, aku peduli apa?” semakin panjang nafas yang aku hela sebenarnya.

Niat ku bukan untuk menunujukkan bahawa aku ambil berat tanda sayang! tapi aku cuma ingin tahu apa yang berlaku? sehinggakan dia tidak datang untuk memduduki peperiksaan pertengahan semester. Teruk sangatkah? sampai tak boleh menulis? aku cuba untuk diamkannya sekali lagi. Tapi apa yang aku lihat dia menghantar kawan dia ke dewan peperiksaan. Boleh juga dia memandu? Aku cuba tahan lagi hati aku daripada menanyakannya. Semakin aku cuba menahan semakin ianya memberontak untuk memuntahkan persoalan. Lewat Maghrib kelmarin aku sms dia untuk bertanya tentang “tangan berbalut”

Malangnya, dia masih mampu ketawa dan sibuk menanyakan tentang soalan yang keluar semasa aku exam sebelum itu. Aku yang dalam keadaan risau, dia masih mapu ketawa. Aku cuba berpura-pura mengejek dia di sebabkan jatuh dalam bilik. Entah macam mana dia terjatuh aku pun tak tahu. Sejauh mana serius tangan dia cedera pun aku tak tahu. Aku menarik nafas yang panjang sekali lagi. Biarlah, aku cuba untuk terus menahan perasaan daripada aku pamerkan agar aku masih tetap bisa menatap matanya, mendengar suarannya dan terus menjadi pencinta pada insan yang tidak pernah mahu mengerti…

Sedayanya aku cuba….

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home