aksara

"Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari? Rupa-rupanya Tuhan ingin hadiahkan kita pelangi....."

Wednesday, June 3, 2009

Dan sebenarnya.....

sebenarnya....bukan lagu Yuna, tapi blog ni baru je aku buat semalam. aku masih lagi d UMS, lepas dari UTM untuk Debat Perdana Integriti aku tak balik Tawau lagi. Aku ada gak singgah kat rumah pak cik aku kat Kota Belud, bukan ikan belud ar! dan ketiga-tiga post yang aku buat di bawah ni adlah copy paste dari blog aku kat friendster http://drowofthesky.blog.friendster.com.

Sementara menumpang kat UMS ne, aku joint la program SEMEGA, Selangkah Ke Menara Gading, anjuran Exco Akademik dan Kerjaya, Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 2008/2009. Best juga! sekurang-kurangnya ianya beri aku gambaran awal untuk Minggu Suai Mesra MSM untuk sesi 2009/2010 nanti yang bakal berlangsung akhir bulan Jun nanti. Aku dapat rasakan bertapa indahnya hidup sebagai pelajar sekolah menengah pada saat ini. Aku cukup bersyukur yang aku tidak akhiri saat bersekolah dulu dengan melepak dan tidak membuat sumbangan dan apa-apa balasan atas jasa guru yang selama 14 tahun mendidik aku semenjak aku 2 kali prasekolah lagi.

Tidak berakhir di situ, aku kini bergelar mahasiswa. 2 tahun atau 4 semester lagi aku akan menempuh alam pekerjaan. Walaupun seblum ini aku sudah merasai alam itu, semasa menunggu keputusan UPU dulu, aku sudah merasakan bertapa sukarnya mencari sesen wang. Baru aku dapat rasai bertapa indahnya pengorbanan seorang ayah terhadap anak-anaknya serat bertapa mulianya dia sebagai seorang yang bertanggungjawab untuk memebesarkan dan memelihara kita bukan sahaja dengan membekalkan kita dengan wang ringgit, tapi juga dengan didikan agama dan moral agar kita menjdai seorang insan yang berguna.

Nilai sebuah bangsa terletak ditangan anak muda, belialah yang akn menentukan MALAYSIA hari esok. kerana bukan sahaja mereka yang bakal memimpin negara kita pada masa hadapan, tetapi mereka lebih daripda itu. Bukan sahaja sebagai anggota pelaksana mereja juga adalah anggota penggerak dan pengguna yang akhirnya menentukan siapa MALAYSIA pada masa hadapan. Pengukuhan modal insan yang dicanak-canak oleh kerajaan hari ini telah mala diaplikasikan dalam institusi keluraga. Setiapa rantaian itu bermula dari rumah, namun guru adalah penggerak utama kepada usaha membentuk insan yang cemerlang.

Bimbingan dan didikan daripada ibu bapa sudah mencukupi untuk menjadikan anak mereka sebagai manusia yang baik namun, kehadiran guru bakal menentukan kecemerlangan anak tersebut. Semasa SEMEGA ni, aku tidak pernah jadi hipokrit berhadapan dengan adik-adik ne, walaupun ada yang berpesan "tidak baik membuka pekung di dada, terutama sekali bila ianya mampu mengaibkan diri sendiri dan orang lain" namun sejarah mengajar kita. Aku tidak mahu "mengubah FAKTA" yang sbenarnya wujud dan benar hanya semata-mata untuk meutup aib orang lain. Memang Islam mengajar kit agar tidak memburuk-burukkan orang lain. Sedang aku masih berpegang kepada satu prinsip. "Jika kamu menjaga aib saudara kamu di dunia, nescaya Allah akan menjaga aib kamu di akhirat"

Persoalannya adakah kita harus menutup aib orang yang sebenarnya merosakkan diri kita sendiri? setiap individu ada pendirian masing-masing. Apa yang peting aku sebagai yang lebih dewasa telah mendidika adik-adik yang mengikuti SEMEGA agar senantiasa:
1. I LOVE MY SELF.
2. I RESPECT YOU SO, PLEASE RESPECT ME.
3. WHO I AM TODAY, WILL DETERMINE WHO I AM TOMORROW.

chau.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home