aksara

"Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari? Rupa-rupanya Tuhan ingin hadiahkan kita pelangi....."

Thursday, June 4, 2009

Kalau aku adalah kau......


Aku bukanlah sebaik mana pun, aku pun ada kelebihan dan kesilapan yang manusia lain aku yakini pernah lakukannya sebelum ini. Namun persoalannya adakah kita mahu "mengulang sejarah" tapi tidak semua sejarah lalu adalah keburukan. Oleh itu, anda adalah dibolehkan mengulang sejarah yang baik dan BUKAN yang buruk. Aku adalah insan yang lemah dan sentiasa buat kesilapan dalam keadaan sedar ataupun tidak. Biasalah "break the roles is fun" dan ianya begitu mengeronokkan sehingga kita mahu mengulanginya sehingga ianya boleh merosakkan diri kita dan orang disekeliling kita. Ibu aku pernah berpesan, "wan, walau di mana pun kau berpijak, ingat! ada yang memerhati kau dibelakang, bukan manusia, tapi tuhan"

Aku bukanlah kuat agama sehingga aku pakai tudung labuh! HAHAHHAHAAHAH. Tapi ibu mana yang nak anaknya jadi "sampah" dan sedaya upayanya ibu akan mendidik anaknya menjadi sesempurna hamba tuhan dan insan yang mulia disisi insan lain. Tapi aku pegang satu ungkapan manis dari seorang guru aku, Allahyarhamah Cikgu Che Puteh Che Khamis; "bukan semua manusia layak bergelar insan" Memanglah pada dasarnya manusia dan insan membawa makna yang sama, tapi insan adalah gelaran yang paling tinggi dalam konsep manusia. Untuk jadi insan kita perlu jadi yang terbaik, dan bukan mudah untuk jadi terbaik tapi tidak salah jiika kita mencuba walaupun kadang-kadang kita tempuhi kegagalan. Kerana percayalah kegagalan itu adalah PETANDA kejayaan....tapi kita sendiri yang tentukan sama ada kita akan terus rebah dan meratap kegagalan ATAU bangkit dari jatuh dengan penuh luka namun terus tabah dan berlari sehingga dihujung jalan yang pastinya menjanjikan kejayaan.....

Aku sebenarnya bukannya sebaik mana, namun adakah aku perku membuka pekung di dada, tapi untuk kita lebih mengenali adalah lebih baik untuk kita berlaku jujur...sebab punca kejayaan kelmarin adalah disebabkan kejujuran. Hari ini? ala! kita sendiri tahu dunia sekang tidak lagi memandang INTEGRITI, kalau ia pun kenapa di tubuhkan Institusi Integriti Malaysia (IIM). Sebagai contoh paling dekat Debat Perdana Integriti yang baru sahaja berlangsung anjuran Majlis Debat Universiti Universiti Malaysia (MADUM) yang kali ini Universiti Teknologi Malaysia(UTM) menjadi tuan rumah. Apa pulak kaitannya dengan aku.....

Sebab aku secara langsung terlibat, disini lah aku mengenali banyak orang, event kawan dari "universiti" yang sama pun baru aku kenali the true colors of theme....aku bukan niat nak mengumpat ataupun cuba memburuk-burukkan orang lain. Tapi percayalah, kita ne akan sentiasa berada dalam serba kekurangan sehingga KERAP kali melakukan kesilapan yang sama. Ada orang kata yang kita perlu berikan 100% komitment tapi kalau orang itu sendiri tidak mampu berikan komitment yang DIA tuntut sendiri ianya seperti memakan SUMPAH sendiri. Aku anggap dia kawan aku yang aku boleh percayai. Tapi sebaliknya....aku begitu berasa hati bila dia keluarkan statement "ala, kalau jadi wakil, setakat jadi simpanan?" dan statement itu dikeluarkan DIA dihadapan pendebat USIM, UTHM, UDM dan AJK dari UTM. Aku berasa hati sangat sehingga DIA ingin menutup aib sendiri membuka pekung orang lain dan mencanang-canang perkara itu.

Seperti kata Kak Intan; " dalam dunia debat ni, bukan setakat kontorversi, kawan makan kawan pun ada" sehinggaka aku terlupa yang sebenarnya aku sedang tidur di sebelah "musuh" aku sendiri. Aku seolah-oleh sentap dengan sikap manusia yang secara total berubah hanya disebabkan perkara kecil dan remeh. Aku begitu terkejut sehingga DIA membelakangkan persahabatan yang aku rasa agak lama terjalin. Biasalah manusia, kadang-kadang lakukan kesilapan. Aku sudah maafkan DIA pun, tapi untuk percayakan dia T.I.D.A.K.

p/s: kalau kita ingin hasilkan yang terbaik, berfikir untuk memberikan yang terbaik, bukan berfikir untuk jadi yang terbaik. semoga tuhan senantiasa memberikan kita kesedaran dan keinsafan tentang kesilapan kita dan nilai semula di mana kita sebenarnya.

salam keindahan....

2 Comments:

At June 5, 2009 at 5:22 AM , Blogger FiffyLoVaPochE said...

Love ur blog, love ur entry n love u everything..
wutever u ar... u ar da best fren i have...
tetapkan menjadi dirimu.. coz klau kita jadi diri kita yang sebenarnya yang tahu kelemahan dan kelebihan kita akan lebih kuat dan bleh hadapi rintangan duniawi.. amin

 
At June 8, 2009 at 7:39 AM , Anonymous Anonymous said...

I LOVE MY SELF AS I DO LOVE AS MY FRIENDS!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home