aksara

"Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari? Rupa-rupanya Tuhan ingin hadiahkan kita pelangi....."

Tuesday, March 2, 2010

sebenarnya AKU yang terluka............

Kesepian akan membunuhku…..

Setahun aku melarat mengharap andai ada belas dari Tuhan melihat siksanya penderitaan yang dia alami. Sakit mata ku memandang, perit hatiku terkenang, sunyi sepi hidupku bila dia sudahpun menghilang. Tidak pernah aku pinta andai semua ini aku jadikan sebuah coretan, tidak pernah aku ingin meluahkan apa yang aku rasa dengan perkataan. Ironinya setiap yang aku lafaskan aku kalamkan dalam ungkapan yang akan dibaca oleh setip yang ingin tahu isi suratannya.

Siapa yang tidak dapat menahan air mata melihat orang yang terlalu disayang dan satu-satunya tempat bermanja. Bukan tiada yang lain, tapi semuanya tidak sama mahupun serupa. Sejak aku melihat alam buana ini dia tatang aku seperti minyak yang penuh, takutnya tertumpah sayangnya terlalu tinggi capaian nilainya. Setiap malam dari usiaku sehari hingga aku berusia 21 tahun aku tidak pernah miliki bilik sendiri dalam erti frasa bilik. Aku tidur disisinya setiap malam, aku tatap muka jika aku terjaga melihat kerut dahinya, menyentuh lembut tangannya.

Insan yang terlalu tinggi termpatnya sehinggakan Tuhan meletakkan syurga ditelapat kakinya. Aku terlalu manja dan terlalu dimanjakan. Jangankan jauh 20 kilometer, jiran sebelah tidak sampai 25 langkahpun risaunya seperti lautan Pasifik dalamnya. Aku cukup sempurna fizikal dan akal, namun hatiku hanya dia yang mengerti lembut di dalam dan keras pengzahirannya. Aku tidak pernah marah dalam keadaan teriak, sebaliknya aku hanya diam dan tidak akan berkata-kata. Bila aku bersedih aku tidak akan tegar menitiskan air mata.

Bukan hatiku gelap, bukan hatiku batu atau kaku. Tapi jiwaku kental sedang luaran ku terlalu lembut. Mungkin bila namaku Mohd Saffuan, aku tidak setabah dan sesabar ini. Lantas dan begitu pantas namaku Mohd Sabrun. Nilai sabar dalam diriku juga ada batasnya, namun terlalu tinggi dan ampuh sifatnya. Bukan ku ukur dengan sukar marah atau menitiskan air mata. Tapi sejauh mana aku bisa berdiri andai kakiku luka parah berdarah tanpa henti, sejauh mana aku masih mampu melihat walau mataku tertutup sedang pintu hatiku terbuka.

Kesediahan itu masih ada, kehilangan itu masih aku rasa. Aku bagaikan kehilangan sebuah cinta yang terlalu besar maknanya. Pernah aku berbicara andai kalam ini sudah menjadi suratan hakikat nyata, aku bersedia untuk pasrah. Pernahkan kau terfikir andai kau berdoa untuk kehilangan hanya demi kedamaian dan ketenangan dari siksa penderitaan. Sewaktu dia dalam keadaan yang tidak lagi mampu disembuhkan aku terdengar tangis kesakitannya kala malam melenakan mata setiap insan dimuka bumi ini. “ya Allah jika Engkau mahukan aku hidup, Engkau sembuhkanlah penyakit, sebaliknya jika Engkau ingin mengambil nyawaku laksanakanlah ia sesegera yang mungkin”

Hati mana yang tidak hancur mendengar doa orang yang terlalu dia sayang ingin pergi meninggalkannya. Karas batu mana? Keras besi mana? Hatiku hanya segumpal daging dari jasad yang terlalu mengharap agar Tuhan mahu mendengar. Lantas aku perkenankan doa itu dan aku titip air mata dengan dingin malam itu juga aku tadah tangan dengan hati terpaksa. “ya Allah jika benarlah apa yang telah Engkau kalamkan aku ikhlaskan jika Engkau inginkan dia kembali. Pahitku ku telan lagi pahit melihat dia tersiksa pohon dan pintaku tempatkanlah dia di syurga meskipun aku dihumban ke neraka jahanam, gadaikan semua pahala yang aku ada hanya untuk tempatnya yang sempurna di akhirat kelak”

Setiap perasaan aku zahirkan disetiap masa selepas dia pergi tidak melambangkan aku telah kehilangan apa-apa kerana aku tidak bisa melakukannya. Aku tidak pandai menitiskan air mata dihadapan orang lain. Tapi bila aku bersendirian seperti dunia ini kosong, terlalu kosong. Aku seperti ingin menidakkan qada’ qadar yang telah terlaksana dan disebabkan itu aku tidak boleh bersendiri. Kesepian itu akan datang dan kesunyian itu akan datang membunuhku.

Girangku dihadapan yang lain membuktikan aku bukan dalam kesepian. Senyuman dan gelak tawaku seperti tidak pernah menipu keadaan sebenarnya. Keluh lidah diam seribu bahasa namun tidak pernah aku ceritakannya dengan sesiapa aku sembunyikannya dari seganap hati yang aku tahu akan membuat hati bertambah luka. Bukan niatku tidak mahu memberi tahu dengan orang lain tapi ada baiknya juga aku rahsiakannya. Tapi sekarang aku perlukan seseorang untuk ukir senyuman dari hati yang telah mati agar senyuman itu mampu menghidupkan semula diriku yang kehilangan.

Semoga Allah letakkan Ibuku, Dayang Esnia Datu Tagim bersama-sama orang yang solleh...

Al-Fatihah.........

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home